Een paar schoenen hier, een leuke jurk daar. Tja, je komt er eigenlijk achter dat het absoluut niet nodig is om elke keer weer wat nieuws te kopen. Sterker nog, er hangen veel kledingstukken nog met het kaartje in je kledingkast te verstoffen. Misschien was die laatste bestelling bij (bijvoorbeeld) Zara, dan ook niet echt nodig.
De oplossing? Retourneren natuurlijk. Gelukkig kost het je niet veel moeite en is het zo gepiept. In deze blog vind je dan ook een uitgebreide instructie om je gekochte items retour te doen. Lees: we focussen ons met name om producten die je online hebt besteld. Dan weet je dat alvast. Anyway, lees subiet verder om te ontdekken wat er van je verwacht wordt.
Zara is favoriet
Het is geen geheim dat Zara een zeer populaire winkelketen is. De kleding is trendy, betaalbaar en van redelijke kwaliteit. Hoewel je soms wellicht van de prijzen, is het absoluut de moeite waard. De kleding wordt namelijk vaak geïnspireerd op haute couture, maar is dus, in tegenstelling tot de échte haute couture, wél toegankelijk voor het bredere publiek. Ook online is de aanwezigheid van Zara groot. Het maakt dat klanten over de hele wereld toegang hebben tot de modieuze collecties.
We begrijpen daarom erg goed dat je iets hebt besteld bij deze winkel, al hoewel je (blijkbaar) niet tevreden bent over alles dat je hebt gekocht.
Retour instructie
Nu dan écht, de instructie hoe je een retour moet starten bij Zara. Lees de instructies nauwkeurig door en weet zeker dat alles op de juiste manier zal verlopen. We maken trouwens onderscheid in retourneren in de winkel en retourneren via de post.
#1 Retourneren in de winkel
Retourneren in een winkel van Zara is gratis. Afgezien van de prijs die je betaald voor de energie die je gebruikt om er te komen. Het verloopt in ieder geval als volgt:
- Neem de te retourneren items in ongebruikte, ongewassen, ongedragen en originele staat, inclusief labels mee naar de winkel.
- Neem ook je Zara QR of aankoopbon mee. Hiermee is voor de winkel duidelijk om welke bestelling het gaat.
- Bij de kassa zullen medewerkers je te woord staan en helpen bij het de retour.
Terugbetaling: je zal het geld terugkrijgen op dezelfde manier als hoe je hebt betaald. Heb je dus betaald met je bankrekening, dan zal hier hierop worden teruggestort. Mocht het zo zijn dat jouw oorspronkelijk betaalwijze niet mogelijk is, dan zal je ter plekke een ander voorstel worden aangeboden.
#2 Retour via de post
Voor de retour via de post zal je iets meer handelingen moeten uitvoeren.
- Je zal allereerst je retour moeten aanmelden of aanvragen. Dit doe je als volgt:
– Als geregistreerde gebruiker log je in op je account. Je gaat naar de sectie ‘Retourneringen’ en vraagt vervolgens een retournering aan voor de geselecteerde items.
– Als gast log je in op je mail. Hier zoek je naar de email(s) van de bestelling en klik je op de link die gaat over retourneren. Je volgt hier de stappen om je retour aan te vragen. - Na de aanvraag ontvang je een e-mail met de stappen voor de verzending, evenals je retourlabel(s). Het retourlabel moet je uitprinten of heb je in de vorm van een barcode gekregen.
- Je pakt alle te retourneren items in. Deze moeten in ongebruikte, ongewassen, ongedragen en originele staat zijn. De labels moeten ook nog aan het items zitten.
- Ga naar het dichtstbijzijnde of aangegeven ophaalpunt van het postbedrijf dat je is aangereikt. Bewaar het verzendbewijs goed tot je retour in goede orde is ontvangen (hiervan ontvang je een mail).
Terugbetaling: je zal het geld terugkrijgen op dezelfde manier als hoe je hebt betaald. Heb je dus betaald met je bankrekening, dan zal hier hierop worden teruggestort. Mocht je hebben betaald met een Giftcard, dan krijg je via de mail een code met het bedrag van het item. Een online Giftcard dus. Heb je betaald met een Giftcard én een andere betaalwijze, dan zal eerst het bedrag van de andere betaalwijze worden gerestitueerd. Een eventueel overig bedrag ontvang je via een online Giftcard.
Belangrijke uitzonderingen waar rekening mee dient te worden gehouden
Helaas zijn er bij een retourtje altijd nadelen op te noemen. Denk bijvoorbeeld aan zaken als retourkosten, -voorwaarden en meer. We hebben de belangrijkste uitzonderingen voor je op een rijtje gezet. Lees:
- Retourkosten
Voor het retourneren van een bestelling worden kosten in rekening gebracht, namelijk €1,95. Deze kosten worden verrekend bij het totale bedrag dat zou worden terugbetaald. - Retour van een item uit de winkel
Als je een item in de winkel hebt gekocht, kan je deze alleen in een winkel in dezelfde regio retourneren, als waar je deze hebt gekocht. Je hebt hier in principe 30 dagen voor, vanaf het moment van aankoop. - Retour van een item online
Als je een item online hebt gekocht, kan je deze in een winkel of via de post retourneren. Je hebt hier in principe 30 dagen voor, waarbij de dagen gelden vanaf de verzenddatum. - Meerdere bestellingen in één pakket retourneren
Het is mogelijk om items uit meerdere bestellingen in één pakket te retourneren, zolang je dat maar bij de aanmelding doorgeeft. - Online bestelling in de winkel
Soms is een item niet op voorraad en kan deze in de winkel voor je besteld worden. Ben je toch niet tevreden en heb je bij de kassa betaald? Dan kan deze alleen in de winkel worden geretourneerd. Wanneer je online hebt betaald, kan je kiezen voor een retour in de winkel en wellicht ook via de post, al zal je hiervoor even de regels van Zara moeten controleren.
Zo, een hele lijst verder, maar we denken wel dat je op deze manier voldoende bent geïnformeerd. Wanneer je te maken hebt met een defect item of je afvraagt of bepaalde items wel kunnen geretourneerd worden (bijvoorbeeld badkleding), dan zal je de klantenservice van Zara moeten raadplegen. Wij kunnen hier helaas geen antwoord op geven.