Decathlon retour: van a tot z uitgelegd

0 Gedeeld
0
0
0

De Decathlon is een prachtige winkel voor mensen die niet het grootste budget ever hebben, maar wél opzoek zijn naar kwaliteit. Een nieuwe skibroek, een paar fietsschoenen of bescherming voor het skeeleren, je zal het er allemaal vinden.

Maar wat moet je eigenlijk doen als iets niet naar wens is? Wat als je dagenlang met smart op een pakketje hebt gewacht en het item beschadigt arriveert? Met andere woorden: hoe kan je een retour in werking stellen, als het bestelde item tegenvalt? Lees in deze blog het antwoord op die vraag. Lees in deze blog hoe het retourneren bij de Decathlon werkt, waarbij we alles van a tot z uitleggen.

Naar de winkel

We maken onderscheid tussen twee manieren waarop je je bestelde items kan retourneren. De eerste die we behandelen is om je product mee te nemen naar de winkel. Hier kan je zowel online gekochte producten retourneren als degene die je in de winkel hebt gehaald.

  1. Zoek een winkel op bij jou in de buurt. Let op: het maakt niet uit welk land dit betreft, zolang het maar een filiaal van Decathlon is.
  2. Neem naar de winkel mee:
    – de factuur of klantenkaart (als de bestelling daarop staat)
    – de te retourneren items
    je glimlach
  3. Afhankelijk van jouw wensen en de beschikbaarheid in de winkel, zal je het product kunnen omruilen. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om het product af te leveren en een terugbetaling aan te vragen.

Let op: de bestelbon is niet hetzelfde als de factuur. Hier kan de winkel helaas niet zoveel mee. Ben je je factuur kwijt of weet je überhaupt niet waar je die moet vinden, ga dan naar ‘Mijn profiel‘ op je online account, waar je zoekt naar ‘Een factuur afdrukken‘.

Via de post

Een tweede manier om je bestelling retour te doen, is via de post. We zullen je wederom meenemen in de stappen die je hierbij zal moeten opvolgen.

  1. Allereerst zal je een retouraanvraag moeten doen. Dit doe je om een retourlabel en retournummer te kunnen ontvangen. In ieder geval ga je:
    – inloggen op je persoonlijke account
    – ga naar ‘Mijn Account‘ en klik vervolgens op ‘Mijn Bestellingen‘, waarna je naar ‘Retourneren/Ruil‘ gaat.
  2. Hierna wil je je artikelen inpakken. Dit kan je doen in de doos waar de bestelling oorspronkelijk is ingedaan, maar kan ook in een andere, eigen stevige verpakking worden geplaatst. In het pakket voeg je het retournummer (SGBExxxxxxxxx) toe én de samenvatting. Het retour etiket heb je waarschijnlijk al geprint. Zo niet, doe dit dan en plak deze op het pakket.
  3. In België retourneer je het pakket via Bpost. Het enige dat jij hoeft te doen, is het dichtstbijzijnde punt van Bpost te vinden, waarna je het afgeeft. Jij hoeft niks te betalen, dat doet Decathlon voor je.

Mocht je pakket zwaarder zijn dan 30 kg en/ of groter zijn dan 1.30 meter zijn, dan moet je even de klantenservice contacteren. De retourzending zal dan net wat anders in elkaar steken.

Let op: je mag een online gekocht artikel alleen retourneren via de post, in hetzelfde land als waar het gekocht is.

Restitutie

Natuurlijk wacht je bij een retour ook op de restitutie, of te wel de terugbetaling. Helaas kan het tot wel een maand duren voordat je de terugbetaling binnen hebt. De terugbetaling zal plaatsvinden wanneer de retour is verwerkt. Dit kan tot wel veertien dagen duren. In ieder geval geldt, en we geven twee voorbeelden:

  • betaal je via Bancontact, dan zal je een e-mail ontvangen waarin je wordt gevraagd naar je IBAN nummer, zodat ze het geld kunnen terugstorten. Vertrouw je de mail niet, neem dan contact op met de klantenservice.
  • betaal je via Klarna, dan zal de terugbetaling worden verrekend met de openstaande factuur. Dit duurt vaak wat langer dan je misschien hoopt.

Je krijgt dus waarschijnlijk wel het gehele aankoopbedrag terug, mits je voldoet aan de retourvoorwaarden. Retourvoorwaarden? Ja, zeker!

De belangrijkste retourvoorwaarden

We zetten een aantal van de meest belangrijke retourvoorwaarden voor je neer. Zo zal je waarschijnlijk geen fouten maken in het proces.

  • Partnerproduct
    Het kan zijn dat je online een partnerproduct hebt gekocht, maar dit wel bij Decathlon hebt gedaan. Het is in dat geval niet zo dat je het kan retourneren aan Decathlon zelf. In de bevestigingsmail staat de retourwijze die je moet aanhouden. Een partnerproduct gaat namelijk rechtstreeks naar de partner terug.
  • Staat van het product
    Natuurlijk verwacht Decathlon dat je met respect en voorzichtigheid de artikelen in ontvangst neemt. Passen mag, maar gedragen, gewassen, gebruikte items worden misschien niet in ontvangst genomen. Zorg ook dat alle originele labels en prijskaartjes nog aan het product vast zitten.
  • Retourtermijn
    Je hebt in principe 365 dagen om je product te retourneren. Echter zit er wel 2 jaar garanties op de meeste items. Gaat iets dus snel kapot of iets dergelijks, neem dan even contact op met de klantenservice. Bewaar dan ook zaken als de factuur en bestelbon goed!
  • Ruilen
    Van ruilen komt huilen, behalve als je bijvoorbeeld iets in een verkeerde maat hebt ontvangen. Ruilen van kleur kan trouwens niet, dan moet je het artikel gewoon opnieuw halen.

Voor alle retourvoorwaarden verwijzen we je graag naar de website van Decathlon zelf. Evenals bij vragen zal je bij hen terecht kunnen. We zijn benieuwd of alles gaat lukken met de retour. Dat zou namelijk erg fijn zijn, omdat je op die manier het geld terugkrijgt waar je op te wachten zit. Kan je daar weer wat anders van kopen (of sparen, is natuurlijk altijd verstandig). Tot de volgende keer op stijlvol.be!

0 Gedeeld
Gerelateerd